Je už skoro našou tradíciou pobaliť auto 1 mesiac po Vianociach a vydať sa na 900 kilometrovú cestu do nemeckého Norimbergu. Od roku 2012 sme nevynechali ani jednu Spielwarenmesse a každoročne sa vám snažíme priniesť čerstvo upečené novinky z dielne najväčších a najznámejších výrobcov hračiek z celého sveta.

Nebolo tomu inak ani v roku 2017 a v tomto článku vám prinášame to najzaujímavejšie čo nás na tejto najväčšej výstave hračiek na európskom kontinente postretlo.

Ešte pred oficiálnym otvorením brán Spielwarenmesse pre návštevníkov sa konal gala-večer, na ktorom bolo pred zrakom médií, VIP hostí a odbornej verejnosti vyhlásenie víťazov Toy Award 2017. Táto súťaž má 4 kategórie – Baby & Infant, Preschool, Schoolkids a Teenage & Adults. Pre nás bol najzaujímavejším víťaz kategórie Schoolkids (6-10 rokov). Ide o výrobok z dielne LEGO. Už od veku 6 rokov sa majitelia LEGO BOOST môžu stať základnými programátormi a to prostredníctvom perfektne spracovanej LEGO stavebnice. V základnom sete okrem motorčekov, LEGO kociek a rôznych súčiastok užívateľ nájde aj návod na Verniho – Robota, Frekiho – mačku alebo elektrickú gitaru. Keď ich užívateľ podľa návodu poskladá, dokáže prostredníctvom mobilnej aplikácie v smartfóne alebo tablete uviesť tieto hračky k životu… Napr. Vernie vie tancovať a spievať, no je len na fantázii puožívateľa aké finkcie naprogramuje a zapne. Táto super moderná hračka naozaj spája rozvoj kreativity, predstavivosti, technických znalostí a zručností a v neposlednom rade je to naozajstná zábava nie len pre deti!

V prvý deň výstavy sme nelenili a čakali sme na otvorenie pred obrovskými dverami NCC ost ešte 5 minút pred oficiálnym otvorením, len aby nám niečo neušlo :-). Po vkĺznutí dnu sme sa rýchlo presunuli do najväčšej novinky tohtoročnej výstavy – pavilónu Tech2Play.

Je to úplne nový pavilón, ktorý sľuboval už pred návštevou niečo, na čo sme sa tešili ešte pred príchodom na Spielwarenmesse! Spojenie robotiky, najnovších technológií a hračiek znie lákavo pre nejedného fanúšika SciFi a HiTech hračiek. Pri návšteve tohto pavilónu sme naozaj ostali v úžase čím všetkým sa novodobí a možno aj budúci výrobcovia hračiek zaoberajú a čo na nás chystajú. Objavili sme už funkčné a na predaj pripravené Hatchimals – vajíčka z ktorých sa pred našimi očami naozaj vyliahla milá interaktívna hračka, no narazili sme aj na polo-funkčné prototypy, ktoré mal problém rozbehať aj ich predvádzajúci výrobca. Usúdili sme, že to naozaj nie je jednoduché. Pri toľkých návštevníkoch sa určite každý z vystavovateľov ocitne v momente že pri predvádzaní jeho hračky niečo zlyhá, alebo zahapruje, najmä ak ide o hračku ktorá je robotom s vlastnou tvárou a emóciami zobrazenými na obrazovke tabletu, s pripojením na WiFi a prístupom k databáze odpovedí skoro na každú otázku ktorá vás napadne. Áno, aj toto bol jeden z prototypov v tomto pavilóne, avšak prototyp s nejasnou budúcnosťou – výrobca ešte len rozbiehal kampaň – tzv. Crowdfunding, aby bol schopný zabezpečiť finalizáciu a uvedenie do sériovej výroby.

S veľmi zaujímavým posunom do budúcnosti nás zaujala klasická dosková hra, ktorá sa však prodstredníctvom Augmented Reality (teda pri pohľade na doskovú hru prostredníctvom displeja vášho smartfónu alebo tabletu pri zapnutej kamere) menila na interaktívne dobrodružstvo plné všakovakých príšeriek, kúziel a nespočetných prostredí, v ktorých sa mohol dej hry odohrávať…áno aj takto sa dá spojiť jedna z najobľúbenejších hier celosvetovo (myslíme tým doskové hry) s najnovšími techológiami. Kto by to bol čakal? Samozrejme nechýbali detské knižky, ktoré tak isto prostredníctvom rozšírenej reality ožívali na každej novej stránke ktorú sme otočili.

Očarení budúcnosťou hračiek sme sa pobrali naspäť do sveta “nemúdrych” hračiek. Avšak Spielwarenmesse v roku 2017 naozaj prekvapila. Nenašla sa ani jedna hala v ktorej by najnovšie technológie v spojení s hračkou chýbali. A to sme naozaj nečakali. Vnímali sme to ako obrovský skok za jeden kalendárny rok. Naozaj ešte aj tradičné drevené hračky mali svoju programovateľnú verziu – vláčik z dreva, no s technológiou ukrytou vo vnútri. Pospájanie vagónov v rôznom poradí dokázalo pohyb vláčika naprogramovať s neuveriteľnou presnosťou. Výrobca sa chválil programovacou hračkou už pre 3 ročné deti…

Celá výstava sa niesla v duchu HiTech a PROGRAMOVANIA. Akoby už v budúcnosti nemali existovať žiadni bagristi, krajčíri, kaderníčky, kuchári či strojvodcovia alebo požiarnici, iba programátori. Čas to ukáže, no realita Spielwarenmesse 2017 bola taká, že hračky v podobe akú sme si pamätali my a naši rodičia, už prestali byť “in”. Prichádza nová vlna a s ňou kopa príležitostí, ale samozrejme aj ohrození. V niektorých momentoch sme sa sami seba pýtali, či je potrebné, aby dieťa v 3 rokoch už malo kontakt s programovaním.

Čo nás nepotešilo, ale pravdu povediac ani neprekvapilo, je, že sme už naozaj nenašli žiadnych Angry Birds. Dali si pauzu! Avšak my vieme že nie na dlho. V roku 2019 je predbežne oznámené pokračovanie mega úspešného celovečeráku Angry Birds movie a tak veríme že znova vyletia zo svojich hniezd a ukradnú si kúsok slávy.

Podľa trendov na výstave sa dá povedať, že svetu zábavy, hier a hračiek budú naďalej vládnuť Star Wars, Pokémoni a všetci Mervelovský hrdinovia a v neposlednom rade My Little Pony :-). LEGO chŕli novinku za novinkou a najväčší výrobcovia hračiek sa navzájom kupujú a fúzujú, takže môžeme očakávať aj spájanie obľúbených hrdinov do nových sérií.

Fotoreport nájdte tu:
http://www.angrybirds.sk/blog/v-obchodoch/fotoreport-spielwarenmesse-2017-uz-bez-angry-birds/.